Чесність і
правдивість
Мета: розширити змiст понять чеснiсть i правдивiсть; навчити розпiзнавати цi
моральнi явища; формувати вмiння оцiнювати власнi вчинки та вчинки товаришiв;
виховувати чеснiсть та правдивiсть.
Обладнання: таблицi, вiршi та
оповiдання за темою.
Хід
години спілкування
І. Органiзація
класу
II.Основна частина
уроку
1. Розiгрування
моральної ситуацiї «Розбите вікно»
Учитель.
- Дiти, давайте уявимо і розiграємо ситуацiю.
Для цього нам потрiбнi два хлопчики для участi в експериментi.
(Виходять два учнi,
учитель по черзi пояснює роль кожного з них.)
Учитель.
- Петрик вдарив по м’ячу, i мяч влучив у вiкно.
Вiкно розбилося, а м’яч, вiдскочивши вiд рами, впав прямо в руки Андрiйковi,
який проходив бiля вiкна. Виходить учителька. Оцiнивши побачене, вона
звертається до Андрiя:
- Андрійку, хiба ти не знав, що гратись м’ячем
пiд вiкнами не можна? Це призвело до того, що ти розбив вiкно.
(Можливi два
варiанти розвитку дiалогу.)
І варіант. Андрiй,
не бажаючи видати Петрика, бере провину на себе.
ІІ варіант. Петрик
зiзнається, що це вiн розбив шибку.
Дiти висловлюють
своє ставлення до вчинкiв Андрiя i Петрика, оцiнюють їх.
2. Робота над
змiстом таблиць
Таблиця 1
Щось накоїв
Не вивчив урок
Неправда
Я не вивчив урок
тому, що загубив пiдручник
Чому вiн так
сказав?
Було соромно, вiн
не хотiв отримати погану оцiнку, бо батьки будугь сварити
Результат
Боїться наслідків
Таблиця 2
Щось накоїв
Не вивчив урок
Правда
Я не вивчив урок
тому, що цiлий день грав у футбол
Чому вiн так
сказав?
Паленіє вiд сорому,
його мучить почуття провини
Результат
Погана оцiнка, тому
що вiн не мав мужностi визнати свою провину
Учитель.
- Навіть сказавши
один раз неправду, людина втрачає частку довiри серед оточуючих, втрачає
моральне право вимагати правдивого ставлення до себе.
3. Робота з
тлумачними словниками
Дiти знаходять
слова «чесність» i «правдивість», читають їх тлумачення.
4. Читання вiрша Д.
Павличка «Мухомори»
Мухомор сказав до
мухомора:
- В нашiм лiсi ти -
найкращий гриб! -
І подумав: «От яка
потвора -
де ти взявсь, чорти
тебе взяли б!»
Мухомор одмовив
мухомору:
- В нашiм лiсi
кращий ти за всiх! -
І подумав: «Хто таку потвору
Сотворив i виставив
на смiх!»
Таблиця 1
- Подумайте, як
можна назвати таких мухоморiв?
- Яких людей вони
нагадують?
- Чи не нагадує цей
вiрш прислiв’я: «Два брехуни одної правди не скажуть»?
5. Читання казки
«Хлопчик-пастух»
Учитель.
- Інодi наслiдки
вiд брехнi бувають непоправними. Як це i трапилося в однiй казцi.
Троє братiв пасли
отару овець. Двом старшим братам потрiбно було зiйти з гори в село. Вони
залишили молодшому рiжок i сказали йому, що як тiльки буде загрожувати
небезпека, одразу дути в рiжок. Не встигли брати вiдiйти, як пролунали звуки
рiжка, що сповiщали про небезпеку. Вони швидко повернулись назад, але
виявилось, що малий просто пожартував.
Брати знову
вирушили в дорогу та невдовзi змушенi були повернутись назад. Їх зустрiв
живий-здоровий брат. Брати розсердилися i знову почали спускатись з гори.
Почувся звук рiжка,
але брати не зважали, вони думали, що це знову витiвки малого пустуна. Та на
цей раз небезпека була насправдi: на отару напали вовки. Два рази збрехавши, на
третiй не чекай, щоб повiрили.
- Що неправильно
зробив молодший брат?
- Що б ви йому
порадили пiд час зустрiчi з ним?
6. Читання та
обговорення оповiдання Г.М.Кирпи «Маленька брехня»
- Послухайте
iсторiю про дiвчинку Наталку, яка вважала, що маленька брехня - це i не брехня
зовсiм.
Ганнуся впала i
зламала ногу. Довелося в гiпсi лежати вдома. Вона дуже переживала, що багато в
школi пропустить, а тодi зовсiм вiдстане вiд однокласникiв.
Друзi вирiшили
виручити однокласницю: домовилися щодня носити їй уроки i пояснювати, коли вона
щось не зрозумiє.
Коли настала черга
Наталки провiдувати Ганнусю, вона не пішла до однокласницi. В класi збрехала,
що у неї, мовляв, бабуся захворiла.
- Як тобi не
соромно! - обурилася Надiйка. Та ти ж учора цiлий день через скакалку на вулицi
стрибала.
- Подумаєш, злочин
великий,- трохи зашарiлася Наталка.- Я зовсiм трiшечки збрехала.
Учитель.
- Як ви гадаєте: брехня може бути малою чи
великою?
- Мала брехня
спричиняє таку саму шкоду, що i велика. Адже i мала брехня - це неправда, i пiв
брехнi - теж неправда. І починається все завжди з малого: пiшов у кiно, а мамi
сказав, що був у школi. Гасав у дворi, а вдома сказав, що ходив до хворого
товарища.
Здавалося б
дрiбницi. Аж нi! Мала брехня з часом переростає у велику брехню, якiй немає
прощення.
7. Гра «Дайте
вiдповiдь».
Учитель.
- Як ви вчините, коли:
• знаєте, що
товарищ завинив, а карають iншого?
• соромно сказати
правду?
8. Iнсценування
пiдготовленими учнями смiшинки П.Кальченка «Мiй тато»
Батько й мати
поїхали з дому, а Данилко, лишившись на господарствi, до школи не пiшов. Раптом
- телефонний дзвiнок...
Данилко впiзнав по
голосу свою вчителъку.
- Чому сьогоднi
Данилко в школу не прийшов?
- Тому, що вiн
захворiв.
- А хто це зi мною
розмовляє?
- Мiй тато...
- Як можна назвати
вчинок Данилка?
- Як, на вашу
думку, оцiнять вчинок Данилка учнi його класу?
-Як би ви вчинили
на його мiсцi?
ІІІ. Підсумок
- Запам’ятайте,
дiти: краще сказати правду, якою б вона не була, тому що, як мовить народ,
«брехнею свiт пройдеш, а назад не повернешся».
Та й вертатись тодi
буде нiкуди, тому що брехунiв чекає безслав’я. Про брехунiв ще й так кажуть:
«Бiйся цапа спереду, коня - ззаду, а брехуна - з усiх бокiв».
Отож, дiти, будьте
з усiма чесними - i вам буде легко жити, бо ви нiкого не скривдили, не збрехали
та не оббрехали. |