МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО
ДОСЛІДЖЕННЯ
Проведення психологічного дослідження передбачає декілька етапів, а саме:
1. Формулювання проблеми.
2. Висунення гіпотези.
3. Здійснення перевірки гіпотези: а) вибір методів дослідження;
б)
отримання даних.
4. Інтерпретація результатів.
1 етап
Проблема формулюється як питання,
на яке треба знайти відповідь. Як правило, проблема виходить із практики в
зв”язку з необхідністю вирішити якусь конкретну задачу. Наприклад:” Які фактори
визначають появу асоціальних тенденцій в поведінці підлітків?”, чи "Як повинна
будуватися система виховання, зорієнтована на особистісний ріст дитини?”, чи
"Які психологічні наслідки сприйняття рок-музики для дітей молодшого шкільного
віку?” та інш.
Необхідно зазначити, що як би абстрактно ни ставилась проблема, її формуліровка
завжди передбачає певну систему тлумачення тих чи інших явищ. В наведених
прикладах це уявлення про те, що таке "асоціальна поведенка”, "особистісний
ріст”, "виховання”. Тобто, дослідник в постановці проблеми не може бути вільним
від попередньо вироблених теоретичних уявлень.
2 етап
Після того, як проблема сформульована,
необхідно визначити найбільш вірогідний варіант відповіді на поставлене
питання, а в подальшому перевірити правильність свого припущення. В науковій
роботі припущення, яке є попереднім поясненням певних фактів називається гіпотезою.
Гіпотеза повинна формулюватися конкретно, у відповідності до життєвих ситуацій.
Так, в наведеному прикладі, припущення типу "фактором, який визначає асоціальні
тенденції в поведінці підлітка є його специфічні відносини з дорослими”
допоможе значно звузити коло пошуку.
Отже, основною вимогою до гіпотези є її
перевіряємість. При висуненні гіпотези не використовуються вирази типу
"Можливо, що …” чи " або, або”, адже перевірити на достовірність можливо тільки
конкретне ствердження. У випадку, коли висувається декілька рівноможливих
гіпотез, тоді вони перевіряються послідовно.
3 етап
Коли гіпотеза сформульована, переходять до
її перевірки на емпіричному, тобто дослідному матеріалі. Для цього необхідно,
по-перше, визначити методи дослідження, а по-друге, за допомогою обраних
методів отримати необхідні дані.
Серед методів дослідження виділяються організаційні та емпіричні методи. В якості основного
організаційного методу виступає планування дослідження як порівняння даних
відносно різних об”єктів дослідження. Відповідно говорять про порівняльний
метод. Цей метод широко використовують в усіх галузях психології. Крім
порівняльного використовують метод поперечних зрізів, коли дослідження
проводиться з людьми різних вікових груп, а в подальшому виявляються
узагальнені характеристики на кожному віковому рівні. Дещо інакше проводиться
дослідження за допомогою лонгітюдного методу, який передбачає роботу з однією
групою людей (або з однією людиною) протягом тривалого часу з регулярними
обстеженнями за одними і тими ж параметрами. Інша назва лонгітюдного методу -
"подовжній” зріз.
Для одержання первинних даних
використовують емпіричні методи дослідження. Основні з них та відносно
самостійні це - спостереження, експеримент та психодіагностичне дослідження.
Крім названих, можуть використовуватись і такі допоміжні методи, як опитування,
бесіда, анкетування.
Після того, як методи дослідження
визначено, проводиться одержання емпіричних даних та їх обробка, де в якості
методів виступають різні форми кількісного та якісного аналізу.
4 етап
Завершується психологічне дослідження
етапом інтерпретації, тобто співвіднесенням
отриманих результатів з висунутой гіпотезою. Робляться висновки щодо її
достовірності, при необхідності переглядають певні положення. |