5


Каталог файлів
Головне меню
Block title
Block content
Корисні посилання

Каталог файлів

Головна » Файли » Соціально-психологічна служба » Соціально-психологічна служба

Психолого-педагогічний супровід учнів 5 класів заняття «Школи молодого психолога»
[ Викачати з сервера (34.0 Kb) ] 12.09.2012, 12:26

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ СУПРОВІД УЧНІВ 5 КЛАСІВ

ЗАНЯТТЯ «ШКОЛИ МОЛОДОГО ПСИХОЛОГА»

 

Вправа «Знайомство-привітання»

Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, хороший настрій, сприяти згуртованості групи. Ведучий пропонує таку форму знайомства: назвати своє ім'я та продовжити речення: «Про мене кажугь, що я ...».

- Які думки у вас виникали під час виконання вправи?

Вправа «Сонечко і хмарки». Учасників ділять на групи. Кожна отримує завдання обговорити і виділити по три типові проблеми, що виникають у п'ятикласників. Проблеми записують на стікерах-хмаринках і фіксують на основному плакаті. Підсумком є інформаційне повідомлення ведучого.

Інформаційне повідомлення Ведучий. П'ятий клас - кінець дитинства, період, що безпосередньо передує підлітковому, У цей час діти відкриті і довірливо ставляться до дорослих, визнають їх авторитет, чекають від учителів, батьків та інших дорослих допомоги і підтримки. Це відкриває великі можливості для виховних впливів.

Але 5-й клас — це і період адаптації до середньої ланки школи. Адаптація — процес пристосування до нових умов чи вимог середовища, результатом якої має бути пристосування, що є показником життєвої компетентності індивіда.

Адаптація дитини до навчання у середній ланці школи відбувається не одразу. Це досить довгий процес, пов'язаний зі значними проблемами як об'єктивного, так і суб'єктивного характеру. Кожний віковий період у житті дитини висуває свої проблеми. Деякі періоди через їхню підвищену «небезпечність» прийнято називати кризовими, а 5-й клас — саме такий. Причини проблем цього періоду:

1. Починаються особистісні зміни, пов'язані з початком підліткового періоду, (Згідно з останніми даними вікової періодизації тепер десятирічна дитина називається молодшим підлітком,) У цей час починають формуватися ціннісні орієнтації, закріплюватися риси характеру, тому важливо, який поруч дорослий (і учитель, і батьки). Авторитет, зразок?!

Дитина вчиться встановлювати стосунки з іншими людьми. Закладаються мораль, етика. Але як часто доросла і дитяча моралі не співпадають. Звідси — стихійні дитячі норми поведінки, пов'язані з поняттям «справжнього друга», тенденції закріплення негативного статусу у системі спілкування в класі. Тут широке поле діяльності для дорослих (насамперед у моральному вихованні). Самооцінка дитини дедалі менше починає залежати від навчальних успіхів, а дедалі більше — від того, як її цінують та сприймають. У цей період як ніколи дитина починає відчувати потребу у позитивній оцінці себе (не свого тільки навчання), з боку дорослого. Ось чому педагоги повинні приділити п'ятикласникам особливу увагу, краще наглядати за ними (мається на увазі створення певної психологічної атмосфери з боку всього педколективу: доброзичливість, уважність, тактовність).

2. Друга причина труднощів адаптації п'ятикласників — об'єктивні зміни у навчальній діяльності:

                 з'являються нові предмети і нові учителі;

                 збільшується обсяг інформації, яку потрібно не просто прослухати, а запам'ятати. І часто кожний викладач починає, як кажуть, «тягнути ковдру на себе», нібито тільки його предмет основний та єдиний;

                 внутрішній ритм уроків тепер стає інтенсивнішим;

                 часто учителі п'ятих класів прийшли працювати щойно після інституту. І діти (та й  ще після літніх канікул) не встигають за темпом роботи вчителя, вони не можуть швидко щось записувати;

            п'ятикласникам ще потрібні фізкультхвилинки або паузи для розслаблення (як у початковій школі),

Як показує практика, основні труднощі у дітей в цей період — у сфері спілкування з однолітками, у вмінні «зайняти певну сходинку», завоювати статус у групі. Це для дитини важливіше, ніж проблеми у навчанні. Кожна дитина повинна мати можливість компенсації, тобто прояву себе у чомусь іншому. Особливо важливою тут є робота класного керівника. Саме він має допомогти дітям, у яких щось не складається, «підняти» її в очах однокласників.

Подивимося на проблему дезадаптації п'ятикласників в іншому ракурсі. Річ у тім, що не можна допускати порушення наступності; між початковою та середньою школою. А це залежить тільки від педколективу. У школі не місце суперництву чи ворожості. Весь колектив повинен намагатися створювати атмосферу, яка задовольняє індивідуальні потреби дітей і вимоги школи. В результаті виграють педагоги (що послали, те й повернулося). Так отримуємо дітей, з якими не лише приємно, а просто хочеться працювати.

Роботу з п'ятикласниками необхідно по­чинати набагато раніше — наприкінці початкової школи. У цей час вивчається стиль роботи класовода з метою підбору класного керівника. З'ясовується рівень готовності дітей до навчання у середній ланці та виявляються діти, стосовно яких може бути прогнозовано дезадаптацію у 5 класі. Проводяться батьківські збори та консультації з питань можливих проблем.

У 5 класі планується:

§         комплексна діагностика, соціометричне дослідження (двічі на рік);

§         корекційна та розвивальна робота з виявленими проблемними дітьми;

§         заняття батьківського всеобучу;

§         педконсиліум або педрада;

§         класні виховні години (про вікові особливості, проблеми спілкування, морально-етичного змісту).

Найголовніше та найтяжче завдання цього періоду життя дітей — це копітка та тривала робота всіх учителів школи. Взагалі від цього залежить, яку базу закладемо для попередження проблем майбутньої підліткової кризи 12—13 років.

Категорія: Соціально-психологічна служба | Додав: dovg_vo
Переглядів: 1811 | Завантажень: 260 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Годинник
Пошук на сайті
Бренд міста
Форма входу
Хмаринка тегів
Місцезнаходження
Статистика